روسیه تولید سوخت خود را کاهش نمی‌دهد

تاریخ انتشار : يکشنبه، 16 بهمن 1401 23:23:53

به گزارش اویل پرایس، خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه نوشت: ما تاثیراتی که این تحریم خواهد داشت را مورد بررسی و تحلیل قرار خواهیم داد. تاکنون دلیلی نداشتیم که تصور کنیم کاهش چشمگیر پالایش یا تولید فرآورده‌های سوختی را مشاهده خواهیم کرد.

وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه قصد عقب انداختن یا برنامه‌ریزی مجدد تعمیرات پالایشگاهی را به دلیل تحریم اتحادیه اروپا ندارد.

اتحادیه اروپا از پنجم فوریه واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه که از طریق دریا حمل می شود را ممنوع خواهد کرد و حدود یک میلیون بشکه در روز دیزل نفت و سوخت‌های دیگر روسیه باید بازار دیگری پیدا کنند. بیش از نیمی از صادرات سوخت روسیه به اتحادیه اروپا، دیزل است. در آستانه این تحریم که از روز یکشنبه آغاز می‌شود، اروپا همچنان بزرگترین خریدار دیزل روسیه بوده و در ماه‌های اخیر به انبار کردن دیزل روسیه مشغول بوده تا پس از آغاز تحریم، با مشکل کمبود روبرو نشود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ابهامات زیادی پیرامون عرضه سوخت روسیه در ماه‌های آینده وجود دارد و مهمترین موضوع این است که آیا روسیه می‌تواند بازار جایگزین اروپا پیدا کند و آیا سقف قیمتی که برای فروش سوخت‌های روسیه برنامه‌ریزی شده است، موثر واقع خواهد شد.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، روسیه با نزدیک شدن زمان تحریم اتحادیه اروپا، عرضه دیزل به بنادر آفریقایی و مدیترانه‌ای را در ژانویه افزایش داده است. با وجود عرضه رو به رشد فرآورده‌های نفتی روسیه به مسیرهای صادراتی جدید، معامله گران پیش‌بینی می‌کنند بازارها ظرف دو تا سه هفته آینده متلاطم شوند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در دسامبر گفته بود: روسیه مقصد صادرات خود را به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تغییر خواهد کرد و ترجیح می‌دهد به جای موافقت با سقف قیمت، تولید نفت را کاهش دهد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تعیین سقف قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای فرآورده‌های نفتی گران قیمت روسیه مانند دیزل و سقف قیمت ۴۵ دلار در هر بشکه برای فرآورده‌های ارزانتر مانند نفت کوره موافقت کردند. مکانیزم‌های سقف قیمت مذکور همزمان با آغاز تحریم علیه واردات سوخت روسیه به اتحادیه اروپا، فعال خواهند شد.