جولان افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی/ آبسال هم ۶۰درصد گران کرد

تاریخ انتشار : يکشنبه، 23 بهمن 1401 23:40:03

درحالی هنوز برخوردی با تولیدکنندگان متخلف که اخیراً قیمت‌ لوازم خانگی را غیرقانونی گران کردند، نشده است، که تعدادی دیگر از تولیدکنندگان هم برای اینکه از قافله گران‌فروشی عقب نمانند محصولات را با لیست جدید قیمت راهی بازار کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ،  طی چند ماه اخیر تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی به‌صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند و بازار در شرایط رکود شاهد تغییرات قیمتی انواع محصولات لوازم خانگی هم بوده است.

 هرچند هنوز رونقی در بازار وجود ندارد و این افزایش قیمت‌ها نتوانسته است امتیاز مثبتی برای تولیدکنندگان داشته باشد اما کسب اطلاع از مسئولان سازمان حمایت نشان داده است قرار است با متخلفین برخورد شود و حتی جرایمی هم برای تولیدکنندگان متخلف در نظر گرفته شده است که ملزم به پرداخت آن هستند. 

در زمان حاضر چند هفته از اظهارنظر مسئولین مبنی بر تخلف افزایش قیمت لوازم خانگی و اعمال جریمه‌ها برای تولیدکنندگان متخلف می‌گذرد اما هنوز خبری از برگشت قیمت‌ها به قبل نیست و فقط بازار با حجم زیادی از کالاهایی روبه‌روست که خریداری ندارد ولی هر روز گران‌تر می‌شود.

مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد این افزایش قیمت‌ها بی‌رغبتی مردم به خرید را در شب عید بیشتر می‌کند  و به‌زحمت خرید و فروشی انجام می‌شود.

در زمان حاضر نه‌تنها برخوردی با تولیدکنندگان متخلف نشده بلکه تعدادی دیگر از تولیدکنندگان هم برای اینکه از قافله گران‌فروشی عقب نمانند محصولات را با لیست جدید قیمت راهی بازار کرده‌اند به‌عنوان نمونه شرکت آبسال کولرهای خود را با 60 درصد افزایش قیمت به فروش می‌رساند به‌نحوی که کولر 7 هزار این شرکت امروز با قیمت بیش از 10 میلیون تومان فروخته می‌شود.

به‌نظر می‌رسد وزارت صمت باید فکر اساسی برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته باشد تا بازار شاهد نابسامانی قیمت‌ها نشود و مردم بتوانند به‌راحتی کالای مصرفی خود را آن هم با قیمت مناسب خریداری کنند.

در شرایط فعلی روند تولید کالا در کشور با مشکل روبه‌روست و تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه خود مشکلات زیادی دارند اما بنا به گفته وزارت صنعت باید روند تغییر قیمت فرایند خاص خود را طی کند به‌نحوی که تولیدکننده هزینه‌های خود را به وزارتخانه ارسال کند و در نهایت با بررسی این موضوع مجوز تغییر قیمت برای تولیدکنندگانی که با افزایش هزینه‌های بالا روبه‌رو هستند صادر شود اما امروز این روال طی نشده است و تولیدکنندگان می‌گویند: ما درخواست‌های متعددی برای تغییر قیمت محصولات خود  به وزارت صنعت ارسال کرده‌ایم اما متأسفانه این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است و ما نیز مجبور به افزایش قیمت شده‌ایم.