بومی‌سازی لوله‌های شناور صادرات نفت برای نخستین‌بار در شرکت نفت فلات قاره ایران

تاریخ انتشار : جمعه، 28 بهمن 1401 00:14:50

به گزارش نبض بازار به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، در بازدید گروهی از مدیران شرکت ملی نفت ایران به همراه رئیس پژوهش و فناوری این شرکت  از پایانه شناور فرآورشی (FPSO) کوروش، پروژه تولید بار اول لوله‌های لاستیکی شناور که در صادرات کشتی‌به‌کشتی نفت‌خام کاربرد فراوانی دارد، بررسی شد.

 هیئتی متشکل از مدیر کالا و دبیر کارگروه تولید بار اول شرکت ملی نفت ایران، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، رئیس تدوین طرح‌های پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مشاور مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، کارشناسان امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به همراه رئیس واحد پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران و کارشناس اداره پژوهش این شرکت از شناور فرآورشی کوروش در منطقه عملیاتی کیش بازدید کردند.

در این بازدید ضمن طرح و بررسی مسائل و مشکلات شناور فرآورشی FPSO کوروش از پروژه تولید بار اول لوله‌های لاستیکی شناور برای صادرات کشتی‌به‌کشتی نفت‌خام که با نظارت اداره پژوهش و فناوری و منطقه کیش توسط شرکت قطعات لاستیکی تهران در حال اجراست، بازدید ش .

در این پروژه برای نخستین بار در کشور ساخت دو عدد Tanker Rail Hose شانزده اینچ (لوله اتصال تانکر به رشته اصلی هوز شناور صادرات) و دو عدد First off FPSO بیست اینچ (نخستین لوله از رشته اصلی هوز شناور صادرات) توسط شرکت دانش‌بنیان قطعات لاستیکی تهران با نظارت فنی اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات و کارشناسان فنی منطقه کیش و نظارت عالیه اداره پژوهش و فناوری ستاد تهران انجام می‌شود.

در قالب این پروژه هم‌اکنون یک عدد Tanker Rail Hose  شانزده اینچ تولید و به منطقه کیش ارسال شده و با آزمون میدانی برای نخستین بارگیری صادرات نفت قرار گرفته است که این مهم حدود 45 درصد از پیشرفت فیزیکی پروژه را شامل می‌شود.

همچنین فرآیند ساخت یک عددFirst OFF FPSO  بیست اینچ نیز در آن شرکت آغاز شده است که با نهایی‌سازی این بخش، پیشرفت پروژه به 60 درصد خواهد رسید.

لوله‌های شناور صادرات نفت به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین تجهیزات و کالاهای مورد استفاده در آخرین زنجیره تولید نفت به منظور صادرات نفت تولیدی به تانکرهای حمل از اهمیت و حساسیت بالایی دارد. این اقلام تاکنون به‌واسطه نبود تولیدکننده داخلی با صرف هزینه‌های ارزی گزاف از تولیدکنندگان معدود بین‌المللی مانند YOKOHAMA، DUNLOP و ... تامین شده است که با توجه به محدودیت‌های اخیر، نیاز به بومی‌سازی آن از مسیر تولید بار اول توسط امور پژوهش و فناوری احصاء و با اعلام نیاز منطقه کیش به عنوان متقاضی، این پروژه تعریف و اجرایی شد.

پیرو این بازدید، چالش‌های منطقه عملیاتی کیش از دیدگاه مسائل پژوهشی و پروژه‌های تولید بار اول نیز در نشستی با حضور مدیر منطقه کیش و رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران بررسی و تمهیدهای لازم برای رفع تنگناهای عملیاتی از مسیر پروژه‌های پژوهشی و تولید بار اول اندیشیده شد.