بغداد کلید استخراج نفت و گاز از میادین مشترک با ایران را زد

تاریخ انتشار : چهارشنبه، 3 اسفند 1401 23:51:52

در پی اعلام تأیید نهایی قراردادهای استخراج نفت و گاز که به میدان‌های نفتی مشترک با ایران و کویت مربوط می‌شود، یک کارشناس عراقی توضیحات بیشتری درباره این قراردادها ارائه کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا به نقل از العربی الجدید، «نبیل المرسومی» کارشناس اقتصادی و نفتی عراق، تأکید کرد که اهمیت مرحله پنجم قراردادهای استخراج نفت و گاز که روز گذشته به تأیید نخست‌وزیر عراق رسید در آن است که این مرحله به میدان‌های مشترک عراق با ایران و کویت مربوط می‌شود.

به گفته المرسومی، به موجب این قراردادها 3 میدان نفتی کلابات ـ قمر، خشم الاحمر ـ انجانا، و خضر الماء به شرکت اماراتی الهلال و 3 میدان نفت‌خانه، سندباد، هویزه به شرکت چینی «ژئو جید» (Geo-jade) واگذار شده است.

وی گفت که به موجب این قراردادها 25 درصد درآمد این میدان‌های نفتی به خزانه دولت و 70 درصد بابت هزینه‌های استخراج به شرکت پیمانکار پرداخت می‌شود، ضمن اینکه شرکت پیمانکار باید سالانه 35 درصد مالیات بپردازد.

روز گذشته در مراسم امضای نهایی این قراردادها، «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق، تأکید کرد که این قراردادها به مدت 5 سال به علل ناموجه و غیر فنی بلاتکلیف مانده بود.

وی گفت که اجرای این پروژه‌ها تولید نفت عراق را 250 هزار تا 800 هزار بشکه افزایش خواهد داد.

«باسم العوادی»، سخنگوی دولت عراق، نیز تأکید کرد که اجرای این قراردادها باعث می‌شود که عراق وارد بازارهای جهانی گاز شود و این بر نفوذ و تأثیر ژئوپلتیک عراق خواهد افزود.

وی گفت که استخراج گاز باعث کاهش هزینه‌های دولت عراق بابت صادرات و صرفه‌جویی میلیاردها دلاری بودجه می‌شود.

وی افزود که اجرای این قراردادها در راستای برنامه‌های حفاظت از محیط زیست انجام شده است.

«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، روز سه شنبه در مراسمی در وزارت نفت عراق قراردادهای مرحله پنجم استکشاف و استخراج نفت را که به مناطق مرزی عراق مربوط می‌شود امضا کرد.

وی در این مراسم گفت که تأخیر در تأیید نهایی این قراردادها میلیاردها دلار به عراق ضربه زده است و تأکید کرد که دولتش برای کاهش واردات سوخت و مشتقات نفتی تلاش می‌کند.

السودانی افزود که عراق ظرف 3 سال آینده در تولید گاز خودکفا خواهد شد.