عرضه در بازار مسکن افزایشی شد

تاریخ انتشار : يکشنبه، 27 فروردين 1402 11:17:45

وضعیت بازار مسکن در روزهای پایانی فروردین به ثبات رسیده است.

گروه فروشندگان خاموش به تدریج با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین و ماه مبارک رمضان وارد بازار مسکن شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ملک در تهران به ثبات نسبی رسیده و به همین دلیل حجم عرضه واحدهای نوساز و کمتر از ۱۰ سال نسبت به ابتدای ماه جاری افزایش یافته است.

در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ خریداران و فروشندگان از بازار مسکن پایتخت عقب‌نشینی کردند. خودداری از عرضه واحدهای نوساز بیشتر به چشم می‌آید. از طرف دیگر برخی خریداران انتظار دارند نوسان نرخ‌های پیشنهادی فروکش کند.

گزارش‌های میدانی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد از ابتدای هفته جاری به تعداد واحدهای مرغوب عرضه شده برای فروش افزوده شده است. به نظر می‌رسد در نیمه دوم فروردین ماه، نرخ‌های پیشنهادی به ثبات نسبی رسیده و این مساله باعث شده تا برخی سازندگان و مالکان واحدهای نوساز، کمتر از ۱۰ سال و دارای امکانات کامل، نسبت به فروش ترغیب شده‌اند.

 

از طرف دیگر برخی آگهی‌ها با نرخ‌های پایین‌تر از عرف مناطق به فروش می‌رسد. هم‌چنین ذیل گروه از فایل‌ها جمله «تخفیف پای معامله» درج شده است. واسطه‌های ملکی معتقدند رشد بورس باعث جذب برخی سرمایه‌های سرگردان شده و کسادی بازار مسکن را در پی دارد.

پیش‌بینی کارشناسان از بازار مسکن در سال جدید

یک کارشناس بازار مسکن با پیش‌بینی قیمت ملک در سال ۱۴۰۲ بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی از قبیل مشارکت خارجی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی و تعاونی‌ها تاکید کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران افزود: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته حجم معاملات مسکن بالا بوده و در تهران از ۱۰ هزار معامله مسکن گذشته است. این واکنش فرهنگی جامعه است که از خود رفتار هیجانی نشان می‌دهد به نحوی که وقتی قیمتها شتاب می‌گیرد، بازار به صورت کاملا مقطعی از رکود خارج می‌شود و وقتی قیمت‌ها آرام می‌گیرد، دوباره به رکود عمیق فرو می‌رود.

منبع : تجارت نیوز به نقل از ایسنا