واکنش‌های توئیتری‌ به خرید دارا دوم / آیا استقبال خواهد شد؟

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 6 شهريور 1399

پذیره‌نویسی دارا دوم از پنجم شهریور ماه آغاز شد و به مدت دو هفته ادامه دارد. اما استقبال سهامداران از این صندوق سرمایه‌گذاری چگونه خواهد بود و آیا سهامداران مایل به خرید این صندوق هستند یا نه؟

سهامداران دو هفته فرصت دارند که دارا دوم  یا همان «پالایشی یکم» را بخرند و در مدت دو هفته انجام پذیره‌نویسی، قیمت این صندوق بدون تغییر می‌ماند. همچنین سقف خرید ۵ میلیون تومان است، اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف ۲ میلیون تومان از «دارا یکم» را خریده‌اند، فقط می‌توانند ۳ میلیون تومان از واحدهای «دارا دوم» را بخرند.

اگرچه انتقادات بسیاری درباره دارا یکم و لغو عرضه دارا دوم وجود داشت، اما به نظر می‌رسد جو بازار سرمایه درباره دارا دوم مثبت است و بسیاری از سهامداران همدیگر را به خرید این سبد تشویق می‌کنند. اما با رعایت برخی از شروط و اصول.

کاربران توئیتر هم واکنش مثبتی به این سبد سرمایه‌گذاری داشتند که این واکنش‌ها را در ادامه می‌خوانید:

«دارا دوم را بخرید بنظرم ١٠٠ درصد سود دارد.»

«خالص ارزش دارایی( NAV) دارادوم یا پالایشی ‌یکم روز سه‌شنبه به ۷۵ هزار میلیارد تومان رسید با توجه به تخفیف ۲۰درصدی اعمال شده دولت باید ۶۰هزار میلیارد تومان یونیت را ظرف ۲ هفته بفروشه. یعنی حداقل 12 میلیون نفر باید در این عرضه مشارکت کنند.»

«الان نه، اما دو هفته آینده حتما دارا دوم را بخرید.»

«با توجه به تخفیف 20 درصد فروش این صندوق نسبت به قیمت تابلوی امروز، سودزایی آتی از محل تخفیف خوراک و ارزش جایگزینی بالای پالایشی‌ها، برداشت اکثر تحلیلگران بازار سرمایه، روی بازده حداقل 50 درصد است. لذا توصیه به خرید کاملا معقول می‌باشد.»

«من رفتم وام گرفتم برا دارا دوم.»

«معمولا وقتی دولت خودش طلا و سهم و اوراق عرضه/پذیره‌نویسی کرده رشد خوبی داشتن. دارا یکم، پیش فروش سکه و …دارا دوم.»

«بخرید، این سبد 5 سال دیگه دیدن داره.»

«چون دارا سوم و چهارم در راهه، دولت مجبوره سود خوبی به صندوق دارا دوم بده تا اونها هم خریدار داشته باشه.کما اینکه دارا اول سود خوبی داد. با همین استدلال مردم چشم بسته میخرن.»

«من میخرم چون اصلاح قیمتی داشته. چون تخفیف خوراک خورده و میزان سود بالاست.»

«این یک بازی برد برد برای دولت و سهامداران است، پس خرید پالایشی یکم را به همه توصیه میکنم.»

دو هفته صبر کنید

اما برخی دیگر از کاربران، سهامداران را به خرید دارا دوم تشویق می‌کنند اما در کنار آن تاکید می‌کنند که تا دو هفته آینده صبر کنند. آن هم به چند دلیل زیر:

«برای خرید دارا دوم هیچ عجله ای نیست. دو هفته وقت داریم. فعلا صبر میکنیم.»

«الان نخرید بذارین سهماتون دو هفته مثبت بخورن روزای آخر میخریم از دوجا سود کردیم دولت هم مجبوره بازار رو تثبیت کنه بالای ۲ میلیون واسه استقبال بیشتر.»

«فعلا نخرید ۱۹ شهریور اگه بازار خوب بود بخرید.»

«الان خود پالایشی‌ها کلی رشد کردن و با تخفیف ۲۰ درصدی جذاب نیستن. از طرفی انتخابات آمریکا نزدیکه و معلوم نیست بازار و پالایشی‌ها چه تاثیری تو کوتاه مدت بگیرن. تا روز آخر صبر کنید.»

« ارزش خرید داره، ولی اگه بخواد مثل صندوق دارا یکم، مدیریتش ضعیف باشه قطعا بعد از اتمام پذیره‌نویسی و شروع بازگشایی این صندوق، اقدام به فروش میکنم.»

«برای دارا دوم محدودیت خرید دارین. بیخودی پول اضافه ندین تا یک ماه بلوکه بشه. مثلا اگر 200 واحد (2 میلیون تومن) دارایکم خریدین الان فقط 300 واحد (3 میلیون تومن) می تونین پالایش بخرین.»