معدنکاری در 100 روز ابتدایی دولت سیزدهم

تاریخ انتشار : يکشنبه، 23 آبان 1400 22:15:15

نبض بازار: در 100 روز ابتدایی دولت سیزدهم اقدامات خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان شاهد بودیم. از جمله این اقدامات بازگرداندن نرخ سیمان به پیش از قطعی‌های برق و همچنین آغاز اکتشاف ۴۰۰هزار کیلومتر مربعی تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی است.

با وجود آغاز نسبتا خوب دولت سیزدهم در شروع راه چهار ساله در بخش معدن و صنایع معدنی، اما به نظر می رسد آنچه بیش از هر چیز این بخش را می آزارد و در مسیر توسعه آن دشواری ایجاد خواهد کرد، کمبود سرمایه‌گذاری باشد. به‌طوری که کارشناسان معتقدند: بازگشت بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شرایط نرمال در بخش‌های مختلف اکتشاف، استخراج و ماشین‌آلات و جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری ۵۰ تا ۷۵ میلیارد دلاری است.
با وجود همه قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در بخش معدن و صنایع معدنی از نظر تولید، اشتغال‌زایی و خلق ارزش افزوده متصور است، اما بخش معدن در سال‌های گذشته نتوانسته آن‌طور که باید و شاید اعتماد لازم را در سرمایه‌گذاران جلب کند؛ بخشی از این موضوع به دلیل تحریم‌ها و موانع صادراتی و بخشی دیگر به دلیل تغییر قوانین و بخشنامه‌ها در داخل اتفاق افتاده است.
ایران دارای ۸۱ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.
کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌¬ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه¬‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.
به‌تازگی، کشف ۱۳ نوع ماده معدنی جدید از سوی «علیرضا شهیدی»‌ رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اطلاع‌رسانی شد که به این ترتیب، تعداد مواد معدنی موجود در کشور به ۸۱ عنصر افزایش یافت.

بازگشت نرخ سیمان
یکی از اولین اقدامات قابل توجه در دوره حضور «سیدرضا فاطمی‌امین» به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، بازگرداندن قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بود.
اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه این اصلاح ساختارها بود که منجر به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها شد.
در این زمینه وزارت صنعت در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و همه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول خود کنند.
به دنبال این اقدام، به‌تدریج قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.

آغاز اکتشاف ۴۰۰هزار کیلومتر مربعی تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی
همچنین، یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه در حوزه اکشتافات معدنی در 100 روز آغازین کاری دولت سیزدهم، آغاز توافق‌نامه سه‌جانبه اکتشاف بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بود. این توافق‌نامه به منظور آغاز اکتشاف ۴۰۰هزار کیلومتر مربعی تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی، از 25 مهرماه از بیرجند در خراسان جنوبی آغاز شد.

رشد تولید ۵ محصول بخش معدن
بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای منتشره وزارت صمت گویای آن است که در 6 ماهه ابتدایی امسال از بین 10 محصول اصلی بخش معدن و صنایع معدنی تولید 5 محصول از جمله کاتد مس با افزایش و تولید 5 محصول دیگر از جمله فولاد و سیمان با کاهش مواجه شد.
در مدت مذکور 150.7 هزار تن کاتد مس (رشد 3.7 درصدی)، 265.8 هزار تن شمش آلومینیوم (شد 27.2 درصدی)، بیش از 221.2 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک (رشد 5.7 درصدی)، 658.2 هزار تن شیشه جام (رشد 25.4 درصدی)‌ و 29.9 هزار تن ظروف چینی (رشد 17.2 درصدی) تولید شد.
با این حال تولید فولاد خام با مجموع 12.88 میلیون تن (افت 9.5 درصدی)، محصولات فولادی با 12.8 میلیون تن (کاهش 3.8 درصدی)، آلومینا با 265.8 هزار تنی (کاهش 4.6 درصدی)، کنسانتره زغال‌سنگ با 724 هزار تن (افت 6 درصدی) و سیمان با 32.3 میلیون تن (کاهش 9.2 درصدی)‌ ثبت کرد.

احیاء معادن راکد
گزارش اخیر طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس حاکی از پایش بیش از چهار هزار محدوده معدنی در ۲۱ استان هدف بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
با همکاری کارگروه استانی طرح احیاء، بر روی بیش از ۲۵۰ معدن اقدامات کلینیکی شامل رفع موانع اداری، سرمایه‌گذاری، معارضان محلی و غیره انجام شد که بر این اساس در مجموع ۲۷۱ معدن (با احتساب معادن بازمانده از پارسال) احیاء شده و توسعه یافتند و با توجه به اظهارات کارگروه استانی سازمان¬های صنعت، معدن و تجارت به چرخه تولید بازگشتند.
معادن احیاء و توسعه یافته مذکور در ۶ ماهه نخست امسال پس از فعال‌سازی نهایی، پتانسیل افزایش اشتغال مستقیم بیش از ۲ هزار نفر و قابلیت افزایش ظرفیت تولید تا یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن را دارا هستند.

سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن
بررسی‌ها حاکی است از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه تعداد ۷۴ مورد سرمایه‌گذاری خارجی با حجم ۲ میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کشور مصوب شده است که از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری مصوب حوزه معدن ۴.۲ درصد بوده است.

انتهای پیام