رابطه سرمایی بودن با کم کاری تیرویید

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 19 آبان 1401 21:52:29

برای برخی افراد فرقی نمی‌کند هوا سرد است یا گرم، آنان همیشه احساس سرما دارند. این احساس سرما گاهی بیشتر از میزانی است که دیگران حس می‌کنند. در این صورت شما به احتمالا زیاد جزو دسته سرمایی‌ها محسوب می‌شوید. یا اگر اخیرا احساس می کنیدعلیرغم سبک تغذیه مناسب،وزنتان افزایش یافته است، ممکن است به کم کاری تیرویید مبتلا باشید. پس حتما در اولین فرصت با مراجعه به پزشک یا چکاپ عملکرد تیروئید خود را بررسی کنید.

کم‌کاری تیرویید یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به آن با عوارض ظاهری و مشخصی دست به گریبان هستند. یکی از مهم‌ترین نمودهای ظاهری کم‌کاری تیرویید چاقی به ویژه در ناحیه شکم و حساسیت بیش از حد به سرماست. اگر غده تیرویید میزان هورمون کمتری تولید کند فرد به بیماری کم‌کاری تیرویید مبتلا است. بنا به تشخیص پزشک پس از انجام آزمایشات، در صورت لزوم دارو تجویز می‌شود.

توصیه می‌شود اگر همیشه سردتان می‌شود مساله را ساده و بی‌اهمیت ندانید و آن را علت‌یابی کنید. این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری پنهان باشد. در این صورت اگر علاوه بر سرمایی بودن احساس خستگی می‌کنید یا بی دلیل وزن‌تان اضافه می‌شود، بهتر است سلامت غده تیروئیدتان را بررسی کنید. این غده وظیفه کنترل دمای درونی بدن را نیز برعهده دارد. در واقع کم‌کاری تیروئید باعث بروز احساس سرمای زیاد در بدن می‌شود.

اگر غده تیروئید به خوبی عمل نکند سوخت‌وساز بدن به شدت افت می‌کند، در نتیجه انرژی کافی تولید نمی‌شود.

باوجود همه این‌ها، کم‌کاری تیرویید علائم مشخصی دارد که به آن می‌پردازیم.

علائم کم کاری تیرویید

اگر احتمالا شما  علائم زیر را دارید ممکن است به کم کاری تیرویید مبتلا باشید:

یبوست

افزایش وزن

خشکی پوست

سردی دست و پا

کاهش ضربان قلب

کاهش سطح انرژی

حساسیت نسبت به سرما

به گفته کارشناسان این‌ها تنها علائم کم کاری تیرویید نیستند. در واقع ممکن است شما به جز این علائم کلی، با مشکلات دیگری از جمله بی‌خوابی، کاهش اشتها، کاهش قدرت حافظه، درد یا ضعف عضلات، کندشدن روند ترمیم در بدن، درد مفاصل یا ابتلا به آرتریت، کاهش قدرت مقابله با استرس، کاهش اشتها (علی رغم افزایش وزن)، ابتلای مکرر به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، اضطراب، حساسیت‌پذیری خلقی و افسردگی مواجه باشید.

رابطه  کم کاری تیرویید با  سرمایی‌بودن

هورمون‌های تیروئید دمای بدن را تنظیم می‌کنند. با این اوصاف اگر شما دچار کم‌کاری تیرویید شوید، طبیعی است که سرمایی باشید و دائم احساس سرما داشته باشید. علاوه براینکه کم‌کاری تیرویید می‌تواند کاهش متابولیسم (سوخت وساز) بدن را برای شما به همراه بیاورد. نتیجه کاهش سوخت‌وساز هم چاقی است. از همین رو بسیاری از افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی قبل از هر رژیم غذایی باید عملکرد تیرویید خود را کنترل کنند.

تیروئید کنترل‌گر متابولیسم بدن

سلامت سیستم تیروئید و هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند نقش اساسی در تنظیم دمای بدن ایفا کند. چرا که دمای بدن با تند یا کندشدن سوخت و ساز تنظیم می‌شود. از طرف دیگر هورمون‌های تیروئیدی از سیستم‌های موثر بر متابولیسم بدن و متعاقب آن دمای بدن است. سیستم گوارش، تعادل هورمونی بدن، سیستم عصبی و ایمنی بدن همگی به میزان متابولیسم بدن بستگی دارند. بنابراین تنظیم غده تیروئید در سلامت عمومی بدن نقش تعیین کننده‌ای دارد.

پیشگیری و درمان کم‌کاری تیرویید با اصلاح تغذیه

اگر به دنبال کنترل تیرویید خود هستید می‌توانید از طرق مختلف آن را بررسی کنید. مهم‌ترین اقدامات آن عبارت‌اند از:

۱. تغذیه مناسب: رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. حذف کافئین و قند (کربوهیدرات‌ها) یا به حداقل رساندن آن می‌تواند تاثیر زیادی بر کنترل عملکرد تیرویید داشته باشد. کاهش مصرف غلات فرآوری شده مثل آرد سفید و استفاده از سبزیجات غیرنشاسته‌ای انتخاب مناسبی است.

۲. افزایش مصرف پروتئین: هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، از همین رو سعی کنید در همه وعده‌های غذایی خود پروتئین را لحاظ کنید. این ماده به بهبود کارکرد تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی بیوتیک و حبوبات بهترین منابع پروتئین هستند.

۳. مصرف چربی‌های سالم: چربی دوست شما است و کلسترول ماده‌ سازنده‌ مسیرهای هورمونی بدن است. اگر به میزان کافی چربی و کلسترول مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن تشدید می‌شود. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود، تعادل ایجاد کنید.

۴. مصرف مواد مغذی: شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم‌کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا ۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A و ویتامین B و یُد.

۵. ورزش و دوری از عوامل استرس‌زا: کم‌کاری یا کارکرد نادرست غده‌ تیروئيد بسیار حساس است و به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. تمرینات آرام‌بخشی مثل یوگا با کاهش استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت‌و‌ساز بدن، علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.